05/2010

Kína_0506_Hong Kong

8:30kor reggel a találkozó, persze sikerült elaludnunk, de ráfogtuk az óraátállásra. Első program metrójegyvásárlás volt, majd irány a találkozóra az idegenvezetőnkkel, aki egy 20 éve itt élő svájci idős építész. A program délutánig az ő vezetésével folyt és a lényege a hong kongi lakhatás problémái. Mondták, h mehetnénk a belvárosba és nézhetnénk a csilli-villi irodaházakat is, de olyat bárhol láthatunk. Így kimentünk a sziget szélére a lakónegyedbe. Ez úgy néz ki, h magasházak egymás mellett, elég lerobbantak, szoci jellegűek. Sikerült elintézni, h párat elég közelről megnézzünk, pontosabban bemehettünk az épületbe, a helyi portások segítségével körbejártunk, megnéztük a szobákat, a közös helyiségeket, tetőt....na de sorjában:

Szóval miért is lakásokat? Hong Kongban a 90es évek elején volt egy nagy tűzvész, amikor az összetákolt lakótelepek nagy része leégett. A kormánynak gyorsan sok lakást kellett építenie a hajléktalanná vált 100.000-eknek. Tehát adva volt a feladat az építészeknek. Kidolgozták az otthoni panelnek megfelelő rendszert pár eltéréssel:

-itt nem kell hőszigetelni, elég a beton

-a szociális körülmények kicsit mások

Szóval építettek rengeteg 20-30-40 emeletes betonházat, amelyek most uralják a város látképét. A szobák elég durvák: 20-30 négyzetméteres, egyterű, kis erkéllyel. A szobában, ami pl 28 négyzetméteres 8an laknak. Nem elgépelés, 28 és 8! Nagyon durva. Ehhez van egy 1,5 négyzetméteres mosdó-zuhanyzó-wc. És konyha nincs. Ha kaját csinálnak, azt az erkélyen. És ez ma is így van részben. A lakosság fele még ma is ilyen körülmények között él! A lakásokat az állam építteti és adja el a lakóknak, akiknek legalább 7 évet kell várni rá. Az idegenvezetőnk már 10 éve itt élt, mire lakáshoz jutott, addig albérlet. Szóval még ma is problémát jelent a lakhatás Hong Kongban, de talán már kicsit jobban figyelnek a szociális és építészeti minőségre.

Délután szabadságot kaptunk, császkáltunk a városban, vásároltak a csajok, mi meg inkább nézelődtünk. Este még bementünk a Hong Kong Island-ra, ahol a csilli-villi felhőkarcolók vannak. Ez volt az a program, amit kár lett volna kihagyni. Ugyanis eddig Hong Kong általános részét láttunk és a preztízsnegyedet kerültük. Mertóval bementünk hát a centrumba, ahol az aluljáróból kiérve az egyik legjobb téren találtuk magunkat. Balra a China Tower (Pei), jobbra a Shanghai Bank (Foster) és körbe rengeteg felhőkarcoló. Ámultunk és bámultunk, majd elterelte a figyelmünket a gyomorkorgásunk. Felkerekedtünk hát vmi kaját keresni, kisétáltunk a központtól kicsit távolabb, ahol egy igencsak jó kínai éttermet találtunk. Kaja után szereztünk söröket, majd felültünk egy emeletes villamosra, amivel átmentünk a sziget másik végébe. Ott kószáltunk egyet, majd éjfél után hazataxiztunk. Kb annyiba került a taxi, mint a metrójegy. A taxik mind pirosak, toyoták, baromi régiek és kormányváltósak. Fürdés, alvás, mert reggel 9kor találka és megyünk a reptérre.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.